PPC reklama - historie a jak funguje

Internetová reklama ve vyhledávačích prošla v čase obrovskou proměnou. Nejprve způsobily obrovský boom grafické proužky rozmístěné po internetu, tzv. bannerová reklama. Po čase ovšem začala být takovým způsobem otravná, že ji uživatelé začali přehlížet a na světě byl termín tzv. "bannerová slepota". Muselo se vymyslet něco jiného. Přišlo na to v celosvětovém měřítku Yahoo, v českém portál Seznam. Byly to tzv. přednostní výpisy na klíčová slova, za která se platily neskutečné peníze. Ovšem klienti zjistili, že efekt za vynaložené peníze není bůhvíjaký. Takže muselo vzniknout zase něco nového. Dlouho nikdo nemohl přijít na platební model internetové reklamy, který by vyhovoval všem. Pak ovšem světlo světa spatřil americký zázrak jménem Google a vznikla PPC reklama...

PPC reklama a její začátek - Google AdWords

Tvorba webových stránek je za Vámi, teď je otázka, jak na web přitáhnout uživatele. Hodně Vám v tom pomůže PPC reklama.

S tím jak se Google stával čím dál tím víc oblíbenější a navštěvovanější, začali jeho zakladatelé, Sergey Brin a Larry E. Page, logicky přemýšlet, jak na tomto úspěchu zbohatnout. Převzali původní myšlenku amerických Zlatých stránek a vytvořili novou obchodní model internetové reklamy - reklamní systém Google AdWords. Tento systém nazvali "Pay Per Click reklamou", tedy v češtině reklama s platbou za proklik, zkráceně PPC reklama. Princip byl na tak geniální systém jednoduchý až triviální. Naučili Google, aby na zadaný dotaz na pravé straně vyhodil kontextovou reklamu, tedy reklamu, která souvisela s dotazem, který uživatel Googlu zadal. A kolik to stálo a stojí? Toto vyhledání nic - platí se až v momentě, kdy uživatel na pravé straně PPC reklamu zahlédne, zaujme jej a na odkaz klikne. Tím se přes PPC reklamu dostane na web inzerenta a ten získává potenciálního, výborně zacíleného, klienta.

PPC reklama v České republice - Google AdWords, Etarget, Seznam Sklik a mrtvola AdFox

Vzhledem ke globalitě Googlu bylo dřív nebo později jasné, že se PPC systémy musí rychle rozšířit i do České republiky. Trvalo to ovšem skoro 4 roky, to když Google, spustil i českou mutaci svého programu AdWords. Následoval kontextový systém Etarget, původně ryze český, dnes se zahraničním kapitálem rozbíjející trhy nejen u nás, ale také na Slovensku, Maďarsku, Polsku či třeba Rumunsku. Dlouho se čekalo, jak zareaguje Seznam, jelikož v té době byl suverénní českou jedničkou mezi vyhledávači a měl obrovskou základnu inzerentů, nicméně s novým PPC systémem jej ještě předběhlo Centrum se svým AdFoxem (nutno dodat velmi nepovedeným dítětem, jehož činnost byla v říjnu 2010 ukončena). Inzerenti Seznamu mohli PPC reklamu využívat až od roku 2006, kdy vznikla služba Seznam Sklik. Tento PPC systém samozřejmě nebyl dokonalý, ale rychle předběhl Etarget i AdFox a stal se českou jedničkou v oblasti PPC reklamy.

Internetové reklamní agentury spravující PPC kampaně

PPC reklama dohnala mnoho firem ke správě jinak otevřených systémů. Vznikly agentury jako All Stars (dnes Ataxo), či H1, DobrýWeb, RobertNěmec.com, které patří opravdu mezi špičku a jejich správa PPC systémů má opravdu kvalitu. V současné době se však specializují na velké firmy, čímž zase otevřely cestu novým firmám, jež se naopak soustřeďují na malé a střední podniky - mezi takové můžeme zařadit třeba Avetom.